Voor de derde keer was ze en te laat.😫
Nu niet 10 minuten, nee 15 minuten. 17 jaar en in een het eerste jaar van haar BBL opleiding . Een leuke dame, die uiteraard vaktechnisch heel veel moest leren, dat is de opzet van BBL, beroepsbegeleidende leerweg. De een moet ook op persoonlijk gebied meer leren dan de ander! Even contact opnemen met de ouders om te kijken wat we kunnen doen en hoe we duidelijk maken dat dit in de toekomst niet meer kan. Dat te laat komen niet kan, was door haar mentor in het bedrijf, al aangegeven. Schijnbaar is er iets waardoor ze toch weer te laat was. Ja…….. en dan ga je even tot 3 tellen, 1,2,3. 🤓 Verplaatsen in de medewerker, vragen wat zij zou kan doen om dit te voorkomen. “Hoe zou je dit kunnen oplossen”? 😀 Laat ze zelf met oplossingen komen, dat geeft zelfvertrouwen. 💪🏼 Je zult er versteld van staan met wat voor oplossingen ze komen.🥳
☀️De “ kaders” binnen een bedrijf moeten duidelijk zijn. Juist die kaders geven duidelijkheid en rust in een organisatie.
Weten wat wel en niet kan.
☀️Binnen deze kaders de medewerkers ruimte geven. Daarbij is belangrijk, als ze buiten de kaders gaan, ze hierop aangesproken worden. Kaders zijn een onderdeel van open communicatie. Weten wat wel en niet kan. Te laat komen kan niet, de werktijden staan duidelijk in de arbeidsovereenkomst.
Tijdens het telefoongesprek met een van de ouders reageerde deze: ” 3 x te laat , dat moet kunnen in de eerste maand, ze is pas 17 jaar. Het werken in combinatie met school is een grote verandering”.
Ja wat denk je dan? Jong, onervaren, maar op tijd komen………! Moet ik de ouders gaan opvoeden?😉
☀️Heb je een goede bedrijfscultuur met open en eerlijke communicatie. Dan zal dit zich binnen het team corrigeren. De teamleden haar collega’s, zullen haar duidelijk maken dat dit niet kan in het team. Dat “ te laat komen” niet collegiaal en niet klantvriendelijk. Het mooie is; de leidinggevende hoeft hier, geen actie meer op te ondernemen, dit corrigeert zich binnen het team. Ze wordt “ zakelijk” opgevoed. 👍
☀️Open en eerlijke communicatie. Niet erover praten onderling, maar het tegen de collega zelf zeggen. Mijn motto is: niet OVER maar MET de persoon. Als je die cultuur binnen een bedrijf hebt , chapeau. Iedereen weet waar die aan toe is. Alle energie gaat naar de diensten/producten, klanten, ontwikkelingen, innovatie en naar elkaar helpen en krachtiger maken. Past een medewerker niet (meer) in het team en de bedrijfskaders, dan is het voor beide beter om de zakelijke toekomst niet voort te zetten. Daar worden ze beide niet gelukkig en succesvol van.
Trouwens, deze BBL leerling is een van de leidinggevende geworden binnen dit bedrijf : ) 🌻
Tot volgende week